onsdag 28 augusti 2013

Chia innehåller mer protein än andra sädesslag

Starta dagen med Chia
En studie i Journal of Strength Conditioning visade att man får en bättre blodsockernivå med ett intag av chia.
Om man blandar en matsked Chia i ett glas med vatten och låter det stå i 30 minuter så bildas en fast gelé. Denna gelbildning beror på de vattenlösliga kostfibrer som finns i chia. Samma gelbildning sker i magen och tarmar när man äter chia vilket innebär att en barriär bildas mellan kolhydrater och de matsmältande enzymer som bryter ner dessa till socker.
En långsammare matsmältning är en skonsammare matsmältning och innebär att näringsämnena i kosten tillgodotas bättre.


Protein
Chia har mer protein än andra sädesslag. Som proteinkälla absorberas Chia lätt, vilket leder till att näringsämnen snabbt når och absorberas av kroppens celler. Detta är särskilt effektivt vid snabb tillväxt, t ex hos barn och ungdomar, cellbildning hos gravida och ammande kvinnor, samt vid uppbyggnad av muskelceller hos idrottare, motionärer eller bara efter den dagliga promenaden.


Antioxidanter
De viktigaste antioxidanterna är klorogensyra, kaffeinsyra, myricetin, quercetin och kaempferol.
Chia är glutenfritt och innehåller inga konserveringsmedel eller tillsatser.



Chiapulver är bra för både hjärnan och ditt näringsupptag
Chia innehåller bor som stärker ditt skelett och Alfa-linolensyra som är en livsnödvändig fettsyra som sedan kan omvandlas i kroppen efter behov till Omega 3.

Läs hela nyhetsbrevet med mer om vitaminer, mineraler och aminosyror
eller lägg till eller ta bort en mailadress här
Se kombipris,  chiafrön, nyponpulver, D3-vitamin 2000 IE

En bra kombination av kosttillskott ger synergieffekter, då flera näringsämnen samverkar med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste Inlägg

VANLIGA LÄKEMEDEL PÅVERKAR TARMENS NYTTIGA BAKTERIER

Tarmfloran har stor betydelse för vår hälsa.  Ny forskning visar att vanliga läkemedel bromsar bakterietillväxten i tarmen. Det är e...

10 mest visade