torsdag 22 maj 2014

5:2 dieten fungerar, Vi är nu inne på andra året med 5:2 dieten

5:2 dieten fungerar både för dig som tränar, vill gå ner i vikt och förbättra dina blodvärden!
Nu kommer de första forskningsrapporterna som bekräftar att 5:2 dieten fungerar.
Genom att äta endast 500  - 600 kalorier 2 dagar i veckan kommer du att må bättre och minska risken för välfärdssjukdomar.

Vi är nu inne på andra året med 5:2 dieten
Min sambo har följt dieten strikt varje vecka med endast 500 kalorier måndag och torsdag och gått ner  rejält i vikt och förbättrat sina blodvärden.
Själv tränar jag lite hårdare och tappade helt enkelt för mycket vikt, så jag har minskat ner till en dag i veckan med 600 kalorier och en dag som jag bara äter 9 timmars dieten.
Med min längd på 192 cm så började en vikt på strax under 78 kg att bli lite lågt, så nu ligger ja istället på ca 80 kg eller strax under, beroende på träningsintensitet.
I början så körde jag bara lätta och lugna löppass på lågkalori dagarna, men sedan har jag även testat att springa både långt och snabbare utan problem.
Sprang en 15 km sträcka och kände mig väldigt lätt i kroppen utan problem och äter då direkt när jag kommer in för att fylla på depåerna.

Tar då också lite extra kosttillskott på morgonen och efter träning.
Börjar med en blandning av chiafrön och blåbärspulver, tar sedan D3 vitamin, probiotika och nyponpulver på gröten tillsammans med lite banan och ett halvt äpple.
Dricker sedan havtornste som jag gör genom att röra ner havtornspulver i 40 graders vatten. På kvällen innan läggdags tar jag Omega 3 kapslar och lite mer probiotika.

Bättre skärpa och mera ork
Fastedagarna med 5:2 dieten har jag både bättre skärpa och ork, ibland kan de bli långa arbetspass framför datorn, händer ibland att jag börjar vid 6.00 och jobbar till 22 när det behövs, med några kortare mat och fikapauser utan några större problem.
Däremot har jag märkt att det kan vara svårare direkt på morgonen efter en fastedag med koncentrationen.

Favoritmåltider
Kycklingbröst file med dragon, salt, peppar, lite grillkrydda, brynt först i en lite hetare panna, som sedan får gå klar till 65 grader under lock med svagare värme.
Serveras sedan med babyspenat, färsk gurka, och jordgubbar. en smaksensation som är både kalorisnål och nyttig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste Inlägg

Bra uppvärmning minskar skaderisken vid träning

BRA TIPS FÖR TRÄNING! Vi har skippat morgontidningen och tränar varje morgon istället, hemma igen före 9 och äter frukost. Tränar ...

10 mest visade