onsdag 21 januari 2015

RISKEN FÖR DEMENS ÖKAR VID D3-VITAMINBRIST


D3-vitaminbrist ökar risken med att utveckla demens med 2-3 gånger visar en studie från University of Edinburgh.
Rekommenderad dagligt D3-vitamin intag inom EU är 2000 IE
I USA är det ändå högre. Rätt mängd kan vara svårt att jämföra då det oftast används olika enheter i olika länder, så här hjälper vi till med en förklaring.

1mikrogram eller 1 µg D-vitamin = 40 E
VitaePro innehåller 10 µg som då är lika med 400 IE. 

Risken med multivitaminer är att de innehåller för lite av saker som du verkligen behöver. För att komma upp rekommenderad EU intag behöver du ta 5 st VitaePro per dag, samma sak gäller även många andra multivitaminer.
Faran med det är också då att du får en fel balans av andra saker. Läser man på VitaEpro näringsinnehåll så innehåller det också sojalecitin.

Sojalecitin är inte bra för människor
Sojalecitin kommer från slam efter rå sojaolja och går igenom en "avslamnings-process”. Det är en restprodukt som innehåller lösningsmedel och bekämpningsmedel.
Det är en ingrediens som finns i hundratals processade livsmedel, många chokladkakor och även finns i kända kosttillskott och som man bör undvika.

En åldrande hjärna behöver D-vitamin för att inte härskna
D-vitaminminskar också risken för ålderssjukdomar som Parkinsons och Ahlzeimers.

Behåll ett starkt skelett livet ut med hjälp av D3-vitamin
Kalcium och D-vitamin behövs för att bygga upp benvävnaden, behålla ett starkt skelett livet ut, för musklernas och nervernas funktion, samt för att blodet ska kunna koagulera.

Att även artros har samband med D-vitaminbrist antyds av en långtidsuppföljning av knäartros patienter i USA.

Överläkare Mats Humle rekommendera D3 vitamin 2000 DI
Lägre nivåer kan vara förebyggande för benskörhet, men för att förebygga Influensa, tuberkulos, MS, Diabetes typ 1, Diabetes typ 2, högt blodtryck,hjärt- kärlsjukdomar, cancer, psoriasis, depressioner och demens krävs nivåer på 2000 IE.
För att nå upp den dags dosen genom mat, behöver du äta 500 gr fet fisk per dag, eller 15 liter mjölk eller 50 ägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste Inlägg

Bra uppvärmning minskar skaderisken vid träning

BRA TIPS FÖR TRÄNING! Vi har skippat morgontidningen och tränar varje morgon istället, hemma igen före 9 och äter frukost. Tränar ...

10 mest visade