PROBIOTIKA, PREBIOTIKA OCH NYTTIGA BAKTERIER

Probiotika = nyttiga tarmbakterier

Prebiotika = är mat som föder och håller dina nyttiga bakterier vid liv.

Vad kan probiotika göra för dig och din familj? 
Probiotika eller nyttiga bakterier har genom väl dokumenterad forskning visat sig vara bra för immunförsvaret och allergier, kan förebygga tarmsjukdomar och diarré.

Ny forskning om probiotika har också visat bra resultat när det gäller att förebygga inflammatoriska ledbesvär, matsmältningsbesvär, laktosintolerans, övervikt och diabetes.

Probiotika främjar det goda
”Pro bios” betyder ”för livet”.
Probiotika är levande bakterier som vi äter och som gör oss friskare.

”Pre bios” kan översättas med ”före livet”
Prebiotika är livsmedel som når fram till tjocktarmen och där matar goda bakterier så att de växer bättre än de dåliga.

”Anti bios” betyder ”mot livet”.
Antibiotika dödar bakterier och kan därigenom rädda oss om vi har dragit på oss dåliga bakterier, men som samtidigt slår ut de nyttiga bakterierna som då bör tillsättas snarast möjligt.

De flesta nyttiga bakterier sitter snällt i slemhinnorna och tränar immunceller, smörjer in vårt tarmludd, äter det vi inte behöver eller producerar vitaminer åt oss. Andra sitter nära tarmcellerna.

När det råder rätt balans mellan bra och dåliga bakterier kan det onda härda oss medan det goda tar hand om oss och håller oss friska.
Ovanstående texter är hämtat ur boken om Charmen med tarmen, som rekommenderas.

Nästan inget annat påverkar tarmbakterierna lika mycket som det vi äter
Vi bör mata dem så att de befolkar så stora delar av tjocktarmen som möjligt.
Då räcker det inte med pasta eller vitt bröd. Det görs bäst med riktiga kostfibrer från äkta grönsaksfibrer eller frukter.
För lite kostfibrer tillsammans med köttgifter i slutet av tjocktarmen skadar tarmen och kan i värsta fall framkalla cancer. Därför testas nu prebiotika med framgång för att förebygga den typen av tarmcancer.
Bra prebiotika är bl.a. lök, vitlök, purjolök, sparris, gröna baner, palsternacka, svartrot, råg, havre, jordärt och kronärtskocka.

Förkokt ris och potatis som fått kallna är också bra för mikroberna
Potatis som först har kokats och sedan fått kallna för att användas i potatissallad, ris som har kokats och svalnat för att sedan användas som sushiris kommer oskadat fram till mikroberna.

För att de nyttiga bakterierna ska han en chans att överleva och etablera sig i tarmen krävs ett regelbundet intag, gärna som en kur till att börja med och sedan som en underhållande dossering. För bästa resultat ska kapslarna innehålla en så hög mängd som möjligt med levande bakterier.

De första levnadsåren är väldigt viktiga för uppbyggnaden av immunförsvaret
Studier på äldre människor och på elitidrottare visar att de får mindre sällan förkylningar eller endast lättare förkylningar vid dagligt intag av probiotika. 

För föräldrar med barn som har en ökad risk för allergier kan probiotika ge ett gott skydd.
I allt fler studier framkommer att barn som har allergier och astma ofta har en obalans mellan nyttiga och onyttiga bakterier i tarmen. Orsaken till det kan vara att de är födda med kejsarsnitt, uppfödd på flaskmjölk, har fått en eller flera penicillinkurer i tidig ålder, som då inte bara slår ut de sjukdomsalstrande bakterierna utan även de nyttiga som sedan har svårare att etablera sig i tarmen igen än de onyttiga.


Vissa forskare hävdar att de senaste årens forskning om nyttiga och onyttiga bakterier är en av de viktigaste upptäckterna på 100 år.

Acti Flora köper du i webbutiken på www.bravara.se

Bravara Sverige, produkter för din hälsa
Probiotika, Prebiotika, Nyttiga Bakterier


GILLA OSS PÅ FACEBOOK
Bravara Sverige#

KONDITIONSTRÄNING FÖRBÄTTRAR MINNE OCH INLÄRNING

Konditionsträning förbättrar minnet

Träna kondition, förbättrar inlärning av språk eller inför en tenta.
• Träna innan eller vara fysiskt aktiv under inlärningen.
•  Inte anstränga dig alltför intensivt.
•  Effekten med bättre minne kommer snarare dagarna efter än timmarna efter.
Bättre koncentration av bara tjugo minuters promenad visar nya forskningsresultat.


Konditionsträning förbättrar minnet nu och när du blir äldre
Minnet är inte den enda av hjärnans funktioner som påverkas när man blir äldre, även koncentrationsförmåga och uppmärksamhet blir successivt sämre. Men precis som för minnet går det att bromsa utvecklingen om man rör på sig. Forskare från Harvarduniversitetet undersökte närmare 20 000 kvinnor och såg att de som rörde på sig regelbundet inte bara bevarade minnet i takt med att de blev äldre utan även uppmärksamhet och koncentrationsförmåga.
Så lite som tjugo minuters promenad om dagen gav effekt.


I testerna ingick både konditions-, styrketester och ett intelligenstest.
När man lade ihop testresultaten från över 1,2 miljoner personer såg man ett tydligt mönster. De med bra kondition hade höga resultat på intelligenstestet. Artonåringar med bra flås var kort och gott smartare än jämnåriga med dåligt.
Mönstringens intelligenstest prövade olika former av intelligens. Till exempel ordförståelse, förmågan att tänka tredimensionellt och förmågan att lösa matematiska problem.

 Bra kondition var kopplad till höga resultat inom alla områden. Och skillnaderna sträckte sig längre fram i livet: de med bra kondition hade bättre utbildning och mer välbetalda jobb många år senare. De drabbades dessutom i mindre utsträckning av depression senare i livet än de som var otränade vid mönstringen.


Löptur och skidåkning ger bättre effekt än styrketräning
Men om du tränar för intelligensens skull bör du förmodligen inte ersätta löpturen mot ett pass på gymmet. Det fanns nämligen ingen koppling mellan att vara stark vid mönstringen och ha en bra poäng på intelligenstestet, det gäller bara konditionen.



Hippocampus blir större av träning och minskar risken för kognitiva störningar och förtida demens.
Hjärnan undersökts hos en grupp medelålders och äldre med ett års mellanrum. En del motionerade regelbundet medan andra inte gjorde det. 
Det visade sig att hos dem som inte rörde på sig krympte hippocampus med 1,4 procent, vilket är ungefär vad man kan förvänta sig ska hända på ett år vid normalt åldrande. 
Men hos dem som rörde sig regelbundet hade hippocampus inte krympt utan ökat i storlek med två procent.
Två procent låter kanske inte så mycket men skillnaden mellan att träna och inte träna motsvarar 2 års skillnad i åldrande. Träningen inte bara bromsar åldrandet av hjärnan, utan den har gjort den 2 år yngre. 
Ju mer träning desto mer ökar hippocampus i storlek.


Minnet, Inlärning, Kognitiva störningar, Förtida demens,  Konditionsträning


Senaste Inlägg

NYPONPULVER SÄNKER KOLESTEROL OCH BLODTRYCK

NYPONPULVER FRÅN ANDERNA Nyponpulver förebygger hjärt- kärlsjukdom Med en dryck baserad på nyponpulver uppvisade en grupp övervi...

10 mest visade