OPTIMERA DITT NÄRINGSINTAG

Kosttillskott

Optimera ditt näringsintag!

Ät varierat
Mycket frukt och grönsaker tillför kosttillskott av växtsteroler, vitaminer, mineraler, enzymer.
Öka intaget av fet fisk till 30-60 gr per dag.

Vitaminbrist visar sig först med ökad infektionskänslighet och sedan som trötthet och dålig energi. Ett fullvärdigt Näringsintag är viktigt för att uppehålla immunförsvaret. 
Enzymer fungerar som en katalysator och startar processer i kroppen tillsammans med vitaminer, mineraler och spårelement, som normalt inte fungerar i 37 graders värme, din egen kroppstemperatur.
Växtsteroler behövs för att återställa obalans i kroppen.  
Cellmembranens uppbyggnad kräver fettsyror, forskning med studie på vävnadsprover, visar att du kan bygga om din egen kropp invändigt på 6 månader.
 
Näringsupptag, endast 4-20 % av en tas upp av kroppen, ju äldre du blir desto lägre näringsupptag,
Aloe Vera rensar tarmluddet i magen och ger dig ett bättre näringsupptag. Chiafrön, probiotika, blåbärspulver håller magen i trim och tillför många viktiga näringsämnen.

Förebyggande egenvård är ta ansvar för sin egen kropp, om inte du tar hand om din kropp vem ska då göra det?
Efter 20 års ålder börjar dina blodkärl att långsamt försämras genom sämre elasticitet och kalkas igen. 

Motion ska vara roligt, träna på din egen nivå, hård träning kan påverka kroppen negativt. Promenader är ett bra alternativ ibland, men motion med något högre pulsfrekvens är en bra rekommendation ett par gånger i veckan, jogga 20-30 min, stavgång, simma, skidåkning är några bra alternativ. Regelbunden motion minskar stressymtomen och ger dig ett ökat välbefinnande.
Stress är inte farligt kortare stunder, men längre perioder av stress kan orsaka ledbesvär, sjukdomar och sänkt immunförsvar i allmänhet. Att inte sova riktigt eller att inte kunna slappna av och vara ledig under helger och semestrar kan orsaka högt blodtryck och hjärtproblem enligt studier av stressforskare.
 
Omega 3, Om du inte äter 1 hg fet fisk om dagen, rekommenderar vi Chiapulver dagsbehovet av Alfa-linolensyra som omvandlas till Omega 3 fetsyrorna Epa och DHA efter behov. Omega 3 har en positiv effekt på både hjärnan, ögonen och blodkärl. Vi rekommendera också våra Omega 3 kapslar med högvärdig fiskolja från Vildfångad fisk.


Antioxidanter är reparationsvitaminer. C-vitamin är en stark antioxidant som finns i Pain@way Nyponpulver, 2 rågade teskedar täcker hela dagsbehovet av C-vitamin om du inte är rökare. Ny forskning on C-vitamin visar att C-vitaminbrist är relativt vanligt i Västvärlden där uppskattningsvis 5-10% av den vuxna befolkningen har det och bland rökare är det upp till 50%. Vid lindriga symtom blöder man lätt ur huden, tandköttet och slemhinnorna.

Antioxidanter kan hejda några av våra vanligaste ålderssjukdomar. De suger tag i de skadliga fria radikalerna, som i fritt tillstånd hotar att utlösa en rad allvarliga sjukdomar såsom cancer, åderförkalkning och Alzheimers. Fria radikaler är också en av förklaringarna till att åldrande personer får skrynklig hud.
Frukt och grönt är en säker källa till bra antioxidanter. Extra mycket av det goda får du i äpplen, morötter, spenat, broccoli, bönor, sparris, jordgubbar och paprika.
Nötter och fullkornsbröd är ett annat oslagbart föryngringspiller. Avrundat med ett glas rödvin eller annan slags druvsaft blir det rena tidsmaskinen ned i ungdomens dagar.
 
Aloe Vera är en unik näringsbomb som innehåller 75 dokumenterade och 250 odokumenterade makro och mikro näringsämnen och kan förebygga allergier.


De livsviktiga mineralerna och enzymerna.Mineraler är minst lika viktiga som vitaminer eftersom de inte kan tillverkas i kroppen. Man kan säga att mineraler tillsammans med enzymer fungerar som tändstiften i en bil, är tändstiften dåliga går inte bilen något bra.Likadant fungerar det i kroppen, om du inte får i dig ett spektrum av olika enzymer, mineraler och vitaminer går din kropp på sparlåga och du känner dig i första hand trött och orkeslös. En längre tid av bristande näringsintag leder sedan oftast till ytterligare problem.


FOSFOR Samverkar med kalcium för att bilda och bibehålla starka ben och tänder. Förstärker effekten av andra näringsämnen och finns i cellväggar.


JOD Behövs för sköldkörtelns hormonproduktion och ämnesomsättning.


JÄRN Avgörande för bildning och funktion hos de röda blodkropparna. Viktig också för hjärnans funktion.


KALCIUM Reglerar hjärtslag och vätskebalansen och hjälper musklerna att dra ihop sig. Behövs för hormonbalansen och nervsignalerna.


KISEL Krävs för benbildning, hudens och blodväggarnas elasticitet, samt sårläkning.


KOBOLT Stimulerar bildningen av röda blodkroppar.


KOPPAR Behövs för normal bildning av röda blodkroppar och bindväv. Fungerar som en katalysator som lagrar och frisätter järn till hemoglobinet. väsentligt för bildning av myelin runt nerverna och för hormonets funktion, speciellt östrogen.


KROM Hjälper till vid nedbrytning av glukos och reglerar blodsockerhalten.


MAGNESIUM Aktiverar mer än 100 enzymer och hjälper nerver och muskler att fungera. Behövs också för att få ett öppet sinne.


SELEN Behövs för muskelprotein och håret. Deltar i kroppens avgiftning.


ZINK Väsentlig del i mer än 200 enzymer som är inblandade i matsmältning, ämnesomsättning, fertilitet och sårläkning. Viktig i huden och för hjärnans perception av omvärlden. Källa A.Schauss, Kuman Health

DELA GÄRNA ENLIGT NEDAN PÅ DINA SOCIALA MEDIER


GILLA OSS PÅ FACEBOOK
Bravara Sverige#

MAXIMERA DIN HÄLSA

Sträva efter att maximera din hälsa

Om man alltid vill invänta fullständiga studier
Då tar man risken med att ligga på för låga nivåer under långa tider då forskningen kan pågå i mer än 10 år innan resultaten presenteras.
Så länge det inte finns några skadliga effekter, finns det all anledning att ligga steget före myndigheternas rekommendationer.

Ett exempel gällande D3 vitaminerI EU och USA ligger de rekommenderade dagliga intaget av D3-vitamin på betydligt högre nivåer än de rekommenderade i Sverige.
Finland rekommenderar alla ungdomar att ta extra tillskott av D3 vitamin som medan Sverige inväntar nya egna studier.
10-20 mikrogram är Livsmedelsverkets rekommendationer, det är betydligt lägre än vad andra länder rekommenderar trotts att Sverige ligger på en breddgrad som gör att vi bara under korta tider på sommaren kan tillgodogöra oss D3- vitamin från solen.

Du måste ta egna beslut.
För låga nivåer av näringsämnen, vitaminer och mineraler kan ha allvarliga konsekvenser på hälsan.
Det är inte bra att överdosera, och det är inte bra att ligga på för låga nivåer.
En studie på mörkhyade personer på Jakobsgården i Dalarna visade att 90 % hade för låga D3-vitamin halter i blodet.
Utökade studier visade att flera hade så låga nivåer som 20 nanomål, där trötthet, nedstämdhet, värk i kroppen, stelhet, försvagad muskelstyrka var vanligt.

De flesta i Sverige har nivåer under 100 i värde, D3 värdet mäts i nanomål mellan 70 - 250.
Vi rekommenderar 50 mikrogram av D3 vitamin som motsvara 2000 IE per dag i likhet med Finland och många andra länder.
100 mikrogram per dag är den maxnivå som ingen ska överstiga.

Randomiserade Nordiska studier uppdateras vart åttonde år.
Det räcker inte bara att se samband för att vara säker, ofta så vilar dagens beslut på gammal forskning trotts att ny forskning finns att tillgå.

Låga nivåer av D3-vitamin kan även vara en bidragande orsak till psykiska sjukdomar.
Mats Humle är psykiatriker har sett goda resultat med högre nivåer på sina patienter och han betonar också kostens betydelse för hjärnan.

Kombinera grönkålspulver och D3 vitamin för ett starkare skelett.
Kombinationen av kalcium och D3 vitamin stärker bentätheten i skelettet.
Genom att kombinera grönkålspulver som innehåller mer kalcium än i mjölk, och D3-vitamin så minskar risken för att du ska drabbas av benskörhet.
Daglig motion är också viktig ingrediens.
D3-vitamin utvinns från fettet i fårull, D2 utvinns från vegetabiliska grönsaker.

 Beställ i webbutiken på  www.bravara.se

DELA GÄRNA ENLIGT NEDAN PÅ DINA SOCIALA MEDIER

GILLA OSS PÅ FACEBOOK
Bravara Sverige#



KALCIUM I GRÖNKÅLSPULVER FÖREBYGGER BENSKÖRHET

Kombinera grönkålspulver och D3 vitamin

Kalcium och D3 vitamin stärker bentätheten i skelettet.Genom att kombinera grönkålspulver och D3 vitamin så minskar risken för att du ska drabbas av benskörhet. Daglig motion är också viktigt.

Folat i grönkålspulver gör oss intelligentare enligt svensk studie.
Tonåringar som fick i sig mycket folat, blev intelligentare och fick bättre betyg i skolan.

Brist på Folat ökar risken för demens
Därför är grönkålspulver nyttigt för alla åldrar och har utsetts till Världens nyttigaste grönsak av American Center for Scince i USA.

Grönkål har utsetts till Världen nyttigaste grönsak
Lutinet och Zeaxantinet i grönkålspulver skyddar dina ögon mot gråstarr.

Använd grönkålspulver året runt
Blanda ner i en smoothie, strö över sallad, använd i drinkar eller rör ner i lite vatten.




Beställ i webbutiken på  www.bravara.se




DELA GÄRNA ENLIGT NEDAN PÅ DINA SOCIALA MEDIER



GILLA OSS PÅ FACEBOOK
Bravara Sverige#

Senaste Inlägg

NYPONPULVER SÄNKER KOLESTEROL OCH BLODTRYCK

NYPONPULVER FRÅN ANDERNA Nyponpulver förebygger hjärt- kärlsjukdom Med en dryck baserad på nyponpulver uppvisade en grupp övervi...

10 mest visade